Parafia Rzymsko Katolicka pw. Świętego Stanisława Biskupa i Męczennika w Czemiernikach z dniem 31. 06 2023 r. zakończyła realizację projektu dofinansowanego z Funduszy Europejskich pt. Dom Integracji MANSJONARIA w Czemiernikach.
Dofinansowanie projektu z UE: 844 025,64 PLN
Od 1 września, w ramach trwałości projektu, Parafia prowadzi świetlicę:
Dom Integracji MANSJONARIA. Świetlica Środowiskowa.
Kontakt:
ul. Kocka 2, 21-306 Czemierniki, tel. 695 256 955, swietlica.mansjonaria@wp.pl
Rekrutacji uczestników dokonuje Kierownik Placówki. Rekrutacja odbywa się zasadniczo dwa razy w roku ( z początkiem roku szkolnego i na początku II półrocza) a w miarę potrzeby w ciągu całego roku.
Regulamin Świetlicy Środowiskowej
Dom Integracji MANSJONARIA w Czemiernikach
Placówka Wsparcia Dziennego prowadzona jest w formie opiekuńczej i działa na podstawie:
- Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
- Statut Świetlicy Środowiskowej Dom Integracji MANSJONARIA w Czemiernikach.
I. NAZWA I RODZAJ
§ 1
1. Placówka Wsparcia Dziennego nosi nazwę: „Dom Integracji MANSJONARIA. Świetlica Środowiskowa”.
2. Dom Integracji MANSJONARIA. Świetlica Środowiskowa jest placówką prowadzoną w formie opiekuńczej zwana dalej Placówką.
3. Siedziba Placówki mieści się w Czemiernikach przy ulicy Kockiej 2.
4. Obszarem działania Placówki jest teren gminy Czemierniki.
5. Organem prowadzącym Placówkę jest Parafia Rzymsko-Katolicka św. Stanisława BM w Czemiernikach.
6. Placówka używa nazwy i pieczątki o treści: Dom Integracji MANSJONARIA. Świetlica Środowiskowa. ul. Kocka 2, 21-306 Czemierniki, tel. 695 256 955, swietlica.mansjonaria@wp.pl.
II. ORGANIZACJA PRACY PLACÓWKI
§ 2
1. Organizację Placówki określają:
1) Regulamin Świetlicy Środowiskowej.
2) Plan pracy Placówki.
3) Rozkład zajęć.
2. Zajęcia odbywają się w wymiarze 4 godz./dzień przez cały rok z wyjątkiem dni ustawowo wolnych od pracy, Sylwestra, Wielkiego Czwartku, Wielkiego Piątku i Wigilii Bożego Narodzenia oraz 1 miesiąca letniego i 1 tygodnia ferii zimowych (konieczne urlopy, prace remontowe i konserwacyjne).
3. Placówka prowadzi swoje działania w dni robocze, minimum 5 godzin dziennie w ciągu roku szkolnego (z dostępnością dla dzieci i młodzieży w godz. od 13.00 do 17.00). Podczas jednego tygodnia ferii zimowych oraz jednego miesiąca wakacji letnich Placówka prowadzi zajęcia dla dzieci i młodzieży w formie półkolonii w godz. od 9.00 do 13.00.
4. Rekrutacji uczestników dokonuje Kierownik Placówki. Rekrutacja odbywa się zasadniczo dwa razy w roku ( z początkiem roku szkolnego i na początku II półrocza) a w miarę potrzeby w ciągu całego roku.
5. W przypadku zawieszenia działalności Placówki, np. w związku ze stanem epidemii, praca z dziećmi i ich rodzicami może być prowadzona w formie zdalnej lub hybrydowej. Placówka funkcjonować będzie zgodnie z wytycznymi, rekomendacjami ministra właściwego do spraw rodziny, ministra właściwego do spraw zdrowia, Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczącymi przeciwdziałania szerzeniu się epidemii, w tym rekomendacji dotyczących działalności placówek pobytu dziennego w szczególności w zakresie organizacji placówek wsparcia dziennego.
6. Kierownik Świetlicy zarządza bieżącą działalnością Placówki i reprezentuje ją na zewnątrz.
7. Placówka współpracuje z rodzicami lub opiekunami prawnymi dziecka, a także z pracownikami socjalnymi Ośrodka Pomocy Społecznej oraz placówkami oświatowymi.
8. Pobyt dziecka w placówce wsparcia dziennego jest nieodpłatny.
9. Pobyt dziecka w placówce wsparcia dziennego jest dobrowolny, chyba że do placówki skieruje sąd.
§ 3
1. Głównym celem pracy realizowanej w Placówce jest stwarzanie prawidłowych warunków rozwoju oraz zapewnienie opieki wychowawczej dzieciom i młodzieży mającym problemy rodzinne, emocjonalne, szkolne, zagrożonym demoralizacją lub uzależnieniem, przejawiających zachowania problemowe, zapewnienie pomocy specjalistycznej oraz wspomaganie rodzin niewydolnych wychowawczo i zagrożonych wykluczeniem społecznym.
2. Placówka realizuje następujące zadania:
1) wsparcie w sferze edukacji – pomoc w odrabianiu lekcji;
2) prowadzenie zajęć prowadzenie zajęć rozwijających kompetencje;
3) kształtowanie postaw prospołecznych;
4) prowadzenie zajęć rozwijających zainteresowania;
5) współpracę z rodzicami (opiekunami) dziecka, instytucjami działającymi w obszarze pomocy dziecku i rodzinie, placówkami oświatowymi i podmiotami leczniczymi;
6) prowadzenie edukacji i udzielanie wparcia dla rodzin.
3. Placówka realizuje zadania kierując się dobrem dziecka i jego rodziny, z poszanowaniem praw dziecka oraz z zachowaniem zasady poufności.
§ 4
1. Pod opieką jednego wychowawcy w placówce wsparcia dziennego, w tym samym czasie, może przebywać nie więcej niż 15 dzieci.
2. Liczba miejsc w placówce 30 (2 x 15).
3. Przy zapewnianiu opieki nad dziećmi przebywającymi w placówce wsparcia dziennego oraz wykonywaniu innych czynności związanych z realizacją zadań tej placówki można korzystać z pomocy wolontariuszy.
4. Wolontariusz wykonuje świadczenia pracy pod nadzorem wychowawcy placówki.
5. wolontariuszem w placówce może być osoba:
1) pełnoletnia;
2) poinformowana przez kierownika o specyfice pracy wychowawczej i konieczności tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci znajdujących się w placówce;
3) porozumienie, które zawiera Kierownik Świetlicy z wolontariuszem, określa:
a) zakres, sposób i czas wykonywania przez wolontariusza świadczeń;
b) zobowiązanie wolontariusza do działania w porozumieniu z osobami, o których mowa w ust. 3;
c) zobowiązanie wolontariusza do zachowania tajemnicy w sprawach dotyczących dzieci znajdujących się w placówce;
d) postanowienie o możliwości jego rozwiązania.
6. wolontariusz powinien posiadać kwalifikacje i spełniać wymagania odpowiednio do rodzaju i zakresu wykonywanych świadczeń zgodnie z Ustawą z dnia 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Na prośbę wolontariusza Kierownik placówki wydaje mu pisemną opinię o wykonywaniu świadczeń odpowiadających świadczeniu pracy na rzecz placówki.
III. KADRA PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO
§ 5
1. Kierownik Świetlicy, będący jednocześnie wychowawcą.
2. Wychowawcy.
3. Osoby prowadzące dodatkowe zajęcie (w tym współpracujące z placówką na podstawie umowy zlecenia).
4. W/w kadra musi spełniać wymagania kwalifikacyjne Ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
§ 6
1. Placówką zarządza Kierownik Placówki
2. Do jego kompetencji należy m.in.:
1) kierowanie i nadzór bezpośredni nad działalnością opiekuńczo-wychowawczą,
2) właściwa organizacja działalności administracyjnej, finansowej i gospodarczej,
3) prawidłowe dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym,
4) zapewnienie pomocy wychowawcom w realizacji zadań oraz w doskonaleniu zawodowym.
3. Do obowiązków Kierownika zgodnie ze Statutem Świetlicy należy:
1) ścisłe przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w najbardziej efektywny sposób,
2) przestrzeganie przepisów, zasad bhp i p/poż.,
3) dbanie o majątek Placówki – ochrona jego mienia, oraz użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem,
4) przestrzeganie tajemnicy służbowej i państwowej,
5) przestrzeganie w miejscu pracy zasad współżycia społecznego,
6) animowanie działalności na rzecz dzieci i rodziny,
7) planowanie i organizowanie letniego oraz zimowego wypoczynku wychowanków,
8) nadzór nad pracą kadry placówki
9) praca we wszystkie dni robocze, według dziennego harmonogramu zajęć.
4. Do obowiązków Wychowawcy należy m.in.:
1) organizowanie pracy z grupą dzieci, oraz pracy indywidualnej z dzieckiem,
2) kierowanie procesem wychowawczym dziecka,
3) utrzymywanie stałego kontaktu z rodziną dziecka,
4) wypełnianie dziennika zajęć,
5) ścisłe przestrzeganie ustalonego czasu pracy i wykorzystywanie go w najbardziej efektywny sposób,
6) przestrzeganie przepisów bhp i p/poż.,
7) dbanie o majątek Placówki , ochrona jego mienia oraz użytkowanie zgodnie z przeznaczeniem,
8) przestrzeganie tajemnicy służbowej i państwowej,
9) stałe podnoszenie swoich kwalifikacji
10) przestrzeganie w miejscu pracy zasad współżycia społecznego,
11) prowadzenie zajęć profilaktyki uzależnień
12) praca we wszystkie dni robocze, według dziennego harmonogramu zajęć.
III. DOKUMENTACJA PLACÓWKI WSPARCIA DZIENNEGO
§ 7
1. W Placówce prowadzona jest następująca dokumentacja:
1) roczny dziennik pracy wychowawców,
2) karty pobytu każdego dziecka (jeśli są one niezbędne),
3) dzienne listy obecności,
4) ewidencja kontaktów placówki z rodziną,
5) roczny plan pracy placówki,
6) protokoły spotkań z rodzicami,
7) protokoły zebrań z wychowawcami i inne wymagane prawem,
8) dokumentacja fotograficzna (na nośnikach danych).
IV. WYCHOWANKOWIE
§ 8
1. Do Placówki mogą być przyjmowane dzieci i młodzież w wieku szkolnym do 18 roku życia. W uzasadnionych przypadkach Kierownik może podjąć decyzję o przyjęciu dziecka niespełniającego podanych kryteriów wiekowych.
2. Przyjęcie dzieci i młodzieży do Placówki może nastąpić za zgodą rodziców lub opiekunów prawnych dziecka oraz na pisemny wniosek przez nich złożony (Załącznik nr 2), w przypadku skierowania do placówki wsparcia dziennego dziecka przez sąd zgoda rodziców nie jest wymagana.
3. Wypisanie dzieci i młodzieży z Placówki następuje na podstawie pisemnego wniosku rodziców lub prawnych opiekunów. (Załącznik nr 3). Skreślenia z listy uczestników zajęć może dokonać Kierownik Placówki w przypadku 3-miesięcznej ciągłej nieobecności na zajęciach w Placówce, bez informacji od rodziców/opiekunów prawnych o czasowej absencji. Sytuacje ta nie dotyczy osób skierowanych do Placówki przez sąd. W w/w przypadku Kierownik nie ma obowiązku informować o tym fakcie rodziców/prawnych opiekunów.
4. Dzieci przebywające w Placówce mogą tworzyć samorząd.
5. Organizację samorządu określa regulamin uchwalony przez dzieci przebywające w placówce .
6. Opiekuna samorządu wybierają dzieci przebywające w placówce.
7. Samorząd może przedstawić Kierownikowi Placówki wnioski i opinie we wszystkich sprawach dotyczących funkcjonowania Placówki.
§ 9
1. Wychowankowie mają prawo do:
1) właściwie zorganizowanego procesu opieki i wychowania,
2) zapoznania przez wychowawców z regulaminem placówki,
3) życzliwego, podmiotowego traktowania,
4) swobody wyrażania myśli i przekonań,
5) zapewnienia warunków bezpieczeństwa podczas zajęć w placówce,
6) poszanowania godności osobistej, ochrony przed przemocą psychiczną i fizyczną,
7) korzystania z pomieszczeń placówki , sprzętu, środków dydaktycznych i pomocy naukowych,
8) rozwijania swoich zainteresowań i uzdolnień.
2. Wychowanek ma obowiązek:
1) współpracy w procesie wychowania i opieki,
2) przestrzegania zasad kultury współżycia w placówce,
3) pomagania słabszym wychowankom,
4) dbałości o wspólne dobro ład i porządek w placówce , uczestniczenia w pracach porządkowych i zajęciach samoobsługowych,
5) ponoszenia odpowiedzialności za własne postępowanie.
3. Wychowanek może być nagradzany za wzorową postawę i zachowanie poprzez:
1) pochwałę wychowawcy wobec grupy,
2) pochwałę Kierownika Placówki wobec grupy,
3) list pochwalny do rodziców,
4) list pochwalny do wychowawcy klasy,
5) nagrodę rzeczową,
6) dyplom uznania.
4. Za nieprzestrzeganie obowiązku wobec grupy i regulaminu wychowanek może być ukarany:
1) upomnieniem wychowawcy placówki,
2) upomnieniem lub naganą Kierownika Placówki,
3) poinformowaniem rodziców.
V. DZIAŁALNOŚĆ ADMINISTRACYJNA, FINANSOWA I KADROWA
§ 10
1. Placówka może pozyskiwać dodatkowe środki finansowe i rzeczowe na swoją działalność.
2. Obsługę finansowo-księgową prowadzi Parafia.
3. Zakres obowiązków pracowników i czas pracy określa załącznik do umowy o pracę.
4. Stosunek pracy nawiązywany jest na zasadzie umowy o pracę lub umowy zlecenia zgodnie z kodeksem pracy lub odpowiednio kodeksem cywilnym.
VI. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 11
1. W placówce na tablicy ogłoszeń znajduje się:
1) Regulamin Placówki,
2) godziny funkcjonowania Placówki,
3) tygodniowy plan zajęć.
2. Zmiany w regulaminie wprowadzane są zarządzeniem Kierownika Placówki.
3. Zdjęcia i materiały filmowe wykonywane podczas zajęć i imprez organizowanych przez Placówkę wykorzystywane są jedynie w celu udokumentowania działań oraz ich promocji.
4. Zgodę na wykorzystywanie materiałów zawierających wizerunek dziecka, rodzice lub opiekunowie poświadczają własnoręcznym podpisem na wniosku o przyjęcie dziecka w poczet wychowanków Placówki. Zgoda ta obejmuje wszelkie formy publikacji dotyczące korzystania z oferty Placówki, w szczególności plakaty, foldery, inne drukowane materiały promocyjne, relacje i spoty telewizyjne, radiowe, publikacje w gazetach i czasopismach, rozpowszechnianie w Internecie.
5. Wszelkie wnioski i skargi dotyczące działalności Placówki powinny być skierowane do Kierownika Placówki.
6. Rodzice lub opiekunowie wyrażają zgodę na zbieranie i przetwarzanie danych osobowych niezbędnych do sprawowania właściwej opieki nad wychowankiem oraz prowadzenia dokumentacji placówki (zgodnie z Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych- Dz.U. z 2015 r. poz.2135 z późn. zmianami),
7. Wszelkie sprawy nie ujęte w niniejszym Regulaminie regulują odpowiednie ustawy i rozporządzenia w tym zakresie.
8. Regulamin wchodzi w życie z dniem podpisania.
Czemierniki, dnia 01 września 2023 r.
Zatwierdziła: Paulina Trojak (Kierownik Świetlicy)